Inleiding

Welkom bij onze blog, wij zijn Pascal en Marcel uit VP1C. Wij hebben een opdracht gekregen voor GVO. Wij gaan in deze blog 4 onderwerpen behandelen. 

Dit zijn de onderwerpen waar wij het over gaan hebben: 

- Voeding en ouder worden.

- Lichamelijke gezondheid en ouder worden.

- Omgeving en ouder worden.

- Complicaties bij ouder worden.

Gezonde recepten

Groente en Fruit

Eet 2 porties  fruit (200 gram), waarvan eventueel de helft via vers geperst fruit zoals sinaasappelsap. Met 3 tot 4 opscheplepels (150-200 gram) krijg je genoeg groente binnen.

Brood

Eet 4 of 6 sneden bruin of volkorenbrood of vervanging. Als je boven de 70 jaar 4 of 5 sneetjes. Als het niet lukt om dit te halen, helpt het als je een boterham vervangt door:

§  een schaaltje pap zoals havermout-, griesmeel-, rijst- of karnemelksepap

§  een schaaltje yoghurt met muesli of fruit

§  2 (volkoren)beschuiten of sneetjes (volkoren)knäckebröd

§  1 sneetje krenten- of rozijnenbrood

§  1 sneetje roggebrood

§  1 plak (volkoren)ontbijtkoek

Aardappelen, rijst en pasta

Neem bij het avondeten 2 tot 4 aardappelen of 2 tot 4 opscheplepels (of 100-200 gram) gekookte rijst, pasta of peulvruchten; boven de 50 jaar 3 tot 4 lepels (of 150-200 gram); boven de 70 jaar 2 tot 4 lepels (of 100-200 gram)

Vlees, vis en zuivelproducten

Per mag je 1 tot 1½  plak kaas. Reken voor vlees(waren), vis, gevogelte, ei of een plantaardig product zoals tahoe of tempeh 100 tot 125 gram.

Olie en vetten

Besmeer je boterham met 5 gram halvarine per stuk. Tijdens het bereiden kan je 15 gram vloeibaar bak- en braadvet of olie ter bereiding van de warme maaltijd.

Dranken

Drink 1,5 tot  2 liter drinkvocht. waarvan 3 glazen melk en melkproducten. Neem als je ouder bent dan 70 jaar 4 glazen melk of melkpoducten. Neem bij voorkeur dranken waar calorieën en voedingsstoffen in zitten, zoals melk(producten), sinaasappelsap en ontbijtdranken. 

Aanvulling

Voor alle senioren geldt het advies om een vitamine D-supplement te gebruiken. 

 

Vrouwen 50 t/m 69 jaar: 10 microgram Vitamine D
Vrouwen 70 jaar en ouder: 20 microgram vitamine D
Mannen 70 jaar en ouder: 20 microgram vitamine D

Wist je dat?

  • Wist je dat??

  • Stress de grootste oorzaak is van ziekte?

  • Ongezond eten ook gezond kan zijn omdat genieten stress verlaagt?

  • Een Snicker 250 calorieën levert aan het lichaam?

  • Dat je van 250 calorieën een uur kunt wandelen?

  • Het medicijn tegen ADHD, Ritalin, eigenlijk amfetamine (speed) is?

  • Dat er 5.000 liter water nodig is om 1kg kaas te maken, 20.000 liter voor 1kg koffie en 100.000 liter voor 1kg rundvlees hamburger?

  • Een 1kg netje uien in de winkel 1 euro kost en dat de boer slechts 1 – 4 cent krijgt?

Complicaties bij ouder worden.

Complicaties bij ouder worden zijn dingen waar goed op moet worden gelet. Zo komen deze dingen vaak nodig bij ouderen

- Delier(Plotselinge verwardheid)

- Vallen

- Ondervoeding 

 

- Functieverlies 

Omgeving en ouder worden.

Je sociale omgeving is erg belangrijk. Dit zorgt ervoor dat je niet vereenzaamd. Vrienden en familie spelen een grote rol bij het ouder worden. Dit ondersteund je lichamelijk en geestelijk. 

 

 

 

Lichamelijke gezondheid en ouder worden.

 Je lichamelijke gezondheid kan verslechteren naarmate je ouder wordt. Dit kan voor problemen zorgen in de maatschappij. Je immuunsysteem wordt ook minder gedurende je leven. Dit kan er voor zorgen Dat je sneller ziek wordt. Als je sneller ziek wordt, kan je ook eerder dood gaan.

Voeding en ouder worden.

Naarmate je ouder wordt kunnen er steeds meer ziektes op je pad komen. Hierbij komt ook andere voeding kijken.

1 op de 5 ouderen word gediagnostiseerd met osteoporose (botontkalking). Zodra deze diagnose er uit komt is het belangrijk om zo veel mogelijk zuivel binnen te krijgen. 

Bij voeding denken de meeste mensen alleen aan eten. Maar voeding betekent behalve eten meer voor het menselijke lichaam; lucht, water, en niet te vergeten geestelijk voeding.

Dit laatste lijkt op het eerste gezicht vreemd, maar zonder een gezonde geest bestaat er geen gezond lichaam. De hersenen zijn het brein van de zeer complexe chemische fabriek die het lichaam heet. Zorg ervoor dat de herenen optimaal in balans zijn door op tijd te lachen, positief te denken en doelen te stellen waardoor de hersenen zelf ervoor kunnen zorgen dat zelfs niet goed verlopen processen in het lichaam weer goed gaan verlopen.

Omgekeerd kunnen de hersenen die niet in balans zijn, zelf bij een optimale normale voeding, de chemische processen in het lichaam verkeerd laten lopen met alle nare gevolgen van dien. Wellicht is een gezonde geest, die weet welke doelen men wil bereiken de belangrijkste voorwaarde voor  een lang leven. Uit recente wetenschappelijk onderzoeken is een duidelijk verband aangetoond tussen emotionele gesteldheid en de lichamelijke gezondheid.

Wie zich prettig voelt heeft een meetbaar ander patroon van hersenactiviteit en een actiever immuunsysteem.